Aktuality - Mediální vzdělávání v knihovně
Slovo mediální výchova je v poslední době hojně skloňovaným pojmem. Dovede si však běžný člověk představit, co všechno se pod tímto pojmem skrývá? V rámcovém vzdělávacím programu (RVP) je mediální výchova specifikována takto: „Mediální výchova má vybavit žáka základní úrovní mediální gramotnosti. Ta zahrnuje jednak osvojení si některých základních poznatků o fungování a společenské roli současných médií (o jejich historii, struktuře fungování), jednak získání dovedností podporujících poučené, aktivní a nezávislé zapojení jednotlivce do mediální komunikace. Především se jedná o schopnost analyzovat nabízená sdělení, posoudit jejich věrohodnost a vyhodnotit jejich komunikační záměr, popřípadě je asociovat s jinými sděleními; dále pak orientaci v mediovaných obsazích a schopnost volby odpovídajícího média jako prostředku pro naplnění nejrůznějších potřeb – od získávání informací přes vzdělávání až po naplnění volného času.“
V době, kdy do našich životů zasahuje prostřednictvím internetu obrovské množství informací, je obtížné se orientovat v tom, které informace jsou pravdivé a ověřitelné a které jsou naopak šířeny za účelem manipulace. O dalších aspektech konzumace mediálního obsahu – úzkostech, skepsi, depresivních stavech či nadměrném zatížení psychiky bychom mohli diskutovat dlouhé hodiny.
Mezi odborníky a zástupci vzdělávacích institucí panuje shoda o tom, že mediální výchova je velmi potřebná a bohužel dost často nedostatečně realizovaná či přímo opomíjená, a to jak v rámci školství, tak napříč celým věkovým spektrem. Jak povědomí o světě informací více prohloubit?
Knihovny se v tomto tématu profilovaly a angažovaly v posledních dvou letech a nabízejí již poměrně kvalitní lekce, přednášky či semináře na jednotlivá témata.
Ani naše knihovna nezůstala pozadu a již v loňském roce jsme vás informovali o tom, že ve spolupráci se školou budeme provádět lekce mediální gramotnosti. Tyto lekce byly zaměřeny zejména na problematiku kyberšikany, ale také na základní termíny a orientaci v informačním světě. Podařilo se nám zrealizovat lekce nejen na druhém stupni, ale také ve 4. a 5. třídách. Troufám si poznamenat, že lekce se setkaly s pozitivním ohlasem, jak u pedagogů (jimž děkuji za spolupráci), tak u dětí. V tomto počínání bychom rádi pokračovali a to nejen prostřednictvím lekcí pro žáky, ale také lekcemi pro veřejnost. Naše pozornost bude zaměřena na alogoritmy sociálních sítí, problematika osobní rovnováhy mezi online a offline světem, orientace v médiích, manipulaci fotografiemi, ale i na zobrazování sociálních témat v médiích apod.
Pokud máte chuť se na toto téma vzdělávat, číst nebo se jen pobavit, jste v knihovně určitě vítáni. O konkrétních akcích se dočtete na webu knihovny, FB či instagramu knihovny a na obecních vývěskách.
Zdroje: www.svetmedii.info